Ku Persembahkan Karya Hati ku Buat Tatapan Diri ku Yang Asyik Syok Sendiri.

My Starz

SalaM

Bacalah dengan (menyebut) nama Tuhanmu yang Menciptakan, Dia telah menciptakan manusia dari segumpal darah. Bacalah, dengan nama Tuhanmu yang Maha pemurah, yang mengajar (manusia) dengan perantaran kalam. Dia mengajarkan kepada manusia apa yang tidak diketahuinya... Surah al Alaq 1-5....







zakirlazarus@gmail.com





DAMAI RUMAH KU


Hmmm bercita dan bercerita about rumah. Pasaran sekarang harga rumah memang meletup maklumlah dunia semakin tua dan klimaxnya ialah kiamat. Satu petanda dunia akan kiamat ialah manusia kembali hidup dalam gua(rumah batu). Rumah penting bagi aku, kamu dan kita  kerana rumah adalah puncak kedamaian .....apakah yang membuatkan rumah kita, aku dan kamu menjadi damai adakah sebab ambi pure... ohh tentulah tidak wahai teman. Kedamaian sesebuah rumah adalah terletak kepada penghuninya. Samada penghuni bersifat bagaikan hantu raya ataupun bersifat sebaik malaikat. Tidak ada keimanan yang dapat memberikan banyak kedamaian jiwa sebagaimana keimanan kepada Allah...,

Menurut penelitian oleh David B Larson dan timnya dari the American National Health Research Center [Pusat Penelitian Kesehatan Nasional Amerika], pembandingan antara orang Amerika yang taat dan yang tidak taat beragama telah menunjukkan hasil yang sangat mengejutkan. Sebagai contoh, dibandingkan mereka yang sedikit atau tidak memiliki keyakinan agama, orang yang taat beragama menderita penyakit jantung 60% lebih sedikit, tingkat bunuh diri 100% lebih rendah, menderita tekanan darah tinggi dengan tingkat yang jauh lebih rendah, dan angka perbandingan ini adalah 7:1 di antara para perokok.

Suatu ketika dahulu aku memang tak lama melekat kat rumah, rimas rasanya lepak lama-lama kat rumah walaupun ada playstation. Seolah dunia luar tu bagaikan medan megnet yang menarik hawa nafsu. Ketika poket penuh lagilah tiada masa untuk rumah dan rumah bagaikan hotel. Penghuni rumah yang terdiri dari kalangan adek beradik dan ayah bonda dah dianggap bagai pekerja kaunter kerajaan jer banyak pertanyaan tak mesra.


Bismillah hirRohman nirRohim Nabi SAW telah bersabda bahwa di akhir zaman, orang-orang tidak lagi merasa nyaman dan damai bila berada di rumah-rumah mereka,sekalipun rumah itu seperti istana. Dan mereka mesti meninggalkannya, pergi keluar, ke jalan-jalan. Tetapi, mereka pun tidak mendapatkan kedamaian di sana, justru hal itu malah memperburuk masalah.

Waktu yang paling aku gemari untuk berjalan dan makan-makan ialah di waktu senjakala. Waktu sebegini memang best membuang masa dan waktu beginilah banyak pasar malam beraktiviti. Juga waktu senja inilah adalah waktu yang paling sedap nak tidur bila penat balik kerja. Ketika waktu senja banyak aktiviti sosial sedang rancak berlansung tak kiralah bermaksiat ker atau sebaliknya. Senja seolah mempunyai kekuatan suatu power supernatural yang menjadikan manusia mengejar menjadi tetamu senja.

Dari Jabir r.a katanya:”Jangan biarkan ternakan dan anak-anakmu lepas berkeliaran ketika matahari terbenam sampai hilangnya cahaya senja kerana syaitan keluar ketika matahari terbenam sampai hilangnya cahaya senja.”














0 comments: