Ku Persembahkan Karya Hati ku Buat Tatapan Diri ku Yang Asyik Syok Sendiri.

My Starz

SalaM

Bacalah dengan (menyebut) nama Tuhanmu yang Menciptakan, Dia telah menciptakan manusia dari segumpal darah. Bacalah, dengan nama Tuhanmu yang Maha pemurah, yang mengajar (manusia) dengan perantaran kalam. Dia mengajarkan kepada manusia apa yang tidak diketahuinya... Surah al Alaq 1-5....







zakirlazarus@gmail.com





Menghindarkan Landskap Rohani Daripada Angan-Angan & Bisikan Setan


Landskap Rohani


" dan saya benar-benar akan menyesarkan mereka, dan akan membangkitkan angan-angan kosong pada mereka dan akan menyuruh mereka memotong telinga binatang ternak, lalu mereka benar-benar memotongnya, dan akan saya suruh mereka, lalu merekan benar-benar mengubah ciptaan Allah. Barangsiapa yang menjadikan setan sebagai pelindung selain Allah, maka sesungguhnya ia menderita kerugian yang nyata. Setan itu memberikan janji kepada mereka dan membangkitkan angan-angan kosong pada mereka, padahal setan itu tidak menjanjikan kepada mereka selain dari tipuan belaka"..... An Nisa' : 119-200.


Segala yang dibisikan setan kepada manusia sebenarnya ia tidak dapat memalingkan manusia dari bimbingan Allah jika mereka benar-benar mengikuti jalan yang telah Allah tunjukkan. Allah memperingkatkan orang-orang yang beriman sentiasa waspada terhadap bujukan, rayuan dan bisikan setan laknatullah. Nama pun setan wajib dilaknat.

Dan jika engkau ditimpa suatu godaan oleh sesuatu hasutan dari Syaitan, maka mintalah perlindungan kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui. Sesungguhnya orang-orang yang bertaqwa, apabila mereka disentuh oleh sesuatu imbasan hasutan dari Syaitan (was-was dari setan), mereka ingat (kepada ajaran Allah) maka dengan itu mereka nampak (jalan yang benar) ketika itu juga mereka melihat kesalahan-kesalahannya…….al Araf 200-201.



Teman-teman yang beriman akan tetap berwaspada terhadap bisikan Nates(setan). mereka sedar segala hal yang berkaitan dengan bisikan setan tidak menghasilkan redho Allah terhadap landskap rohani mereka dan jangan sekali membiarkan diri terlarut dalam keputusasaan, takut dan dukacita yang mana segalanya itu adalah merupakan perasaan negative yang pasif yang wajib dijauhi oleh teman-teman yang ingin mendekatkan diri kepada Allah. Jika masih terganggu landskap rohani aku ,kamu dan kita maka carilah jalan keluar dari bisikan setan itu keluarkan pujuk rayu nafsu fasik itu dengan mengusir segalan bujukan dengan zikirullah dan ayat-ayat quran. Sesungguhnya wahai aku, kamu dan kita semua al quran adalah penawar dan penyembuh(dengan izin allah) buat umat manusia mahupun kafir atau islam. Allah memandang kepada landskap rohani walaupun pada niat mu akan ditanya di akhirat kelak. Sesungguhnya teman-teman ku tipu daya setan itu lemah dan ia tidak memiliki kekuasaan atas kita tetapi dengan penerapan iman yang berkualiti ikhlas atau kata lain tidak memandang kepada ganjaran pahala-pahala. Adakah kamu mencintai kekasih, isteri dan ibu kamu dan kamu dalam masa yang sama adakah kamu inginkan ganjaran daripada mereka? Kadang-kadang hamba pun tergelinciran juga…… harapnya di ampuni.

Sesungguhnya Syaitan itu tidak mempunyai sebarang pengaruh terhadap orang-orang yang beriman dan yang berserah bulat-bulat kepada Tuhan mereka. Sesungguhnya pengaruh Syaitan itu hanyalah terhadap orang-orang yang menjadikan dia pemimpin mereka, dan orang-orang yang dengan sebab hasutannya melakukan syirik kepada Allah.....an Nahl 100-101

0 comments: