Ku Persembahkan Karya Hati ku Buat Tatapan Diri ku Yang Asyik Syok Sendiri.

My Starz

SalaM

Bacalah dengan (menyebut) nama Tuhanmu yang Menciptakan, Dia telah menciptakan manusia dari segumpal darah. Bacalah, dengan nama Tuhanmu yang Maha pemurah, yang mengajar (manusia) dengan perantaran kalam. Dia mengajarkan kepada manusia apa yang tidak diketahuinya... Surah al Alaq 1-5....







zakirlazarus@gmail.com





biarkan mereka berbuat dosa sesuka hatinya.



Mengapa tidak mahu bertaubat, mengapa tidak merasa menyesal dan mengapa tidak mahu memperbaiki kesalahan? Inilah penagguhan yang merugikan sehingga setiap orang akan di balas dengan apa yang diperbuat bahkan azab siksa makin berat di akhirat kelak. Tetapi mengapa allah tidak menyiksa orang-orang kafir atau orang-orang jahat dengan segera. Banyak orang jahat melata di bumi allah adalah atas kehendak allah tanpa izinNya tak akan bergerak suatu zarah pun melainkan dengan iradath-Nya. Ya Allah suatu ketika dahulu sungguh aku sakit hati melihat kekejaman orang-orang kafir yang menzalimi umat islam telah melata kekejaman mereka walau ke pelusuk dunia yang terpencil sekalipun keengkaran mereka tidak dapat dibendung melainkan Engkau menganugerahi hidayah dan taufik buat landskap rohani mereka. Jika aku pandang dari segi hakikat kekejaman orang-orang kafir dan orang-orang engkar adalah sebagai bahan penguji keunggulan iman buat hamba allah terutama orang-orang islam yang mukmin dan mukminat. Jadi janganlah berasa tertekan akibat perbuatan mereka yang jahat malah berterima kasihlah kepada allah yang maha esa kerana hanya dengan jalan pengujian ini akan meningkatkan maqam kesabaran, kesyukuran dan iman kita. Tetapi jika kamu memandang kekejaman manusia yang kufur itu melalui pandangan keduniaan pasti kamu dilanda keluh kesah dan berputus asa dari rahmat allah kerana pasti nafsu mu mendorong hati supaya melakukan perbuatan fasik yang sama seperti orang yang berlaku kejam dan jahat.


Mengapa allah tidak segera menyiksa orang kafir? Adakah kerana itu kehendak allah menguji iman hamba-hambaNya. Adakah aku, kamu dan kita memang bernasib malang dan celaka?.... segalanya rujuklah kembali akan sifat allah yang Maha Penyayang lagi Maha Mengasihani, sesungguhnya Allah Maha Adil yang mengetuai hari kemudian. Segala umat manusia adalah hamba allah sama ada islam ataupun kafir. Ingatlah hanya hamba yang dikasihi sahaja akan dianugerahi nikmat dan hamba yang engkar dikurniakan azab.Sesungguhnya Allah Maha Adil atas setiap hambanya oleh itu tidak segera dibalas atas perbuatan buruk yang manusia lakukan, tetapi siksa tersebut ditangguhkan hingga waktu tertentu. Inilah penangguhan yang Allah berikan adalah untuk menguji manusia.

dan Tuhanmulah yang Maha Pengampun, lagi mempunyai rahmat. jika Dia mengazab mereka karena perbuatan mereka, tentu Dia akan menyegerakan azab bagi mereka. tetapi bagi mereka ada waktu yang tertentu (untuk mendapat azab) yang mereka sekali-kali tidak akan menemukan tempat berlindung dari padanya.
Al – Kahfi ayat ke 58

dan kalau Sekiranya Allah menyiksa manusia disebabkan usahanya, niscaya Dia tidak akan meninggalkan di atas permukaan bumi suatu mahluk yang melatapun akan tetapi Allah menangguhkan (penyiksaan) mereka, sampai waktu yang tertentu; Maka apabila datang ajal mereka, Maka Sesungguhnya Allah adalah Maha melihat (keadaan) hamba-hamba-Nya.
Al – Fathir ayat ke 45

Allah memberitakan buat aku, kamu dan kita bahawa setiap manusia pasti akan memperolehi balasan, ketika waktu yang ditetapkan tiba, maka masa itu tidak dapat ditunda atau dikembalikan. Bagi iman yang teguh kemenangan di hari kemudian pasti menunggu ganjaran yang tidak pernah terlintas di benak fikiran dan buat orang-orang kafir dan engkar yang berbuat aniaya dan menzalimi sesungguhnya tertutup segala pintu hikmah dan mereka tidak dapat melihat dengan mata landskap rohani bahawa apa yang mereka lakukan akan mendatangkan azab siksaan yang maha pedih tak terperi. Hal ini menyebabkan orang yang engkar dan kafir bertambah anggkuh menyebabkan mereka bertambah kufur malah terjauh dari bertaubat apatah agi menyesal akan kesalahan mereka langsung tidak akan memperbaiki segala kesilapan.

dan janganlah sekali-kali orang-orang kafir menyangka, bahwa pemberian tangguh Kami kepada mereka[253] adalah lebih baik bagi mereka. Sesungguhnya Kami memberi tangguh kepada mereka hanyalah supaya bertambah-tambah dosa mereka; dan bagi mereka azab yang menghinakan… Ali Imran ayat ke 128………………….[253] Yakni: dengan memperpanjang umur mereka dan membiarkan mereka berbuat dosa sesuka hatinya.


dan Sekiranya tidak ada suatu ketetapan dari Allah yang telah terdahulu atau tidak ada ajal yang telah ditentukan, pasti (azab itu) menimpa mereka……
Thaha ayat ke 129


dan aku memberi tangguh kepada mereka. Sesungguhnya rencana-Ku Amat teguh….
Al A`raf ayat ke 183



0 comments: