Ku Persembahkan Karya Hati ku Buat Tatapan Diri ku Yang Asyik Syok Sendiri.

My Starz

SalaM

Bacalah dengan (menyebut) nama Tuhanmu yang Menciptakan, Dia telah menciptakan manusia dari segumpal darah. Bacalah, dengan nama Tuhanmu yang Maha pemurah, yang mengajar (manusia) dengan perantaran kalam. Dia mengajarkan kepada manusia apa yang tidak diketahuinya... Surah al Alaq 1-5....







zakirlazarus@gmail.com





kekasih allah segalanya engkau ajari



Terdapat satu hadis sekiranya seekor lalat masuk dalam minuman yang teringin sangat kita meminumnya hendaklah kamu membenamkan lalat itu ke dalam air minuman itu seluruh badannya sebelum kamu membuangkannya..... eh eh ehh macam pelik aja bunyinya tidakkah akan memudaratkan kesihatan kita kerana lalat adalah vektor utama pembawa penyakit menular seperti taun dan lain-lain penyakit yang mudah merebak. Arrrgh ngerilah.... tetapi kenapa kita hilang rasa syak wasangka apabila Dr. Muhammad M.el-Samahy (pengarah jabatan hadis Universiti Al- Azhar) menyebut bahawa ahli mikrobiologi menjumpai sel-sel berbentuk bujur yang hidup sebagai parasit dalam perut lalat yang nmenganjur melalui saluran penafasan(muncung lalat) lalat itu. Apabila lalat jahat itu ditenggelamkan sepenuhnya ke dalam cecair akan menyebabkan sel itu pecah dari akibat tekanan osmotik dan isi kandungan sel yang pecah itu akan menghasilkan antidot yang dapat menjadi penawar bagi patogen bawaan yang ada pada badan lalat tersebut..... hmmmm nampak jelaskan apa yang diamalkan oleh Nabi s.a.w 1400 tahun dahulu adalah memang tepat dan benar belaka. Yang tidak berilmu itu ialah aku.
Penyakit tidur
Dari Wikipedia Indonesia, ensiklopedia bebas berbahasa Indonesia.
Penyakit tidur atau African trypanosomiasis adalah penyakit yang disebabkan oleh protozoa genus Trypanosoma dan ditularkan oleh lalat tsetse. Penyakit ini mewabah di berbagai negara Afrika, dan saat ini diperkirakan antara 50.000 sampai 70.000 menderita penyakit ini.Gejala awal adalah demam, sakit kepala, dan sakit di sendi, pembengkakan kelenjar limfa, anemia, dan penyakit ginjal. Penderita kemudian mengalami perubahan siklus tidur di mana mereka merasa ngantuk di siang hari dan tidak dapat tidur di malam hari. Bila tidak dirawat, penyakit ini dapat menyebabkan kerusakan sistem syaraf, koma, dan kematian. Selain gigitan lalat tsetse, penyakit ini dapat ditularkan dari ibu ke anak atau lewat transfusi darah.

Mak kata jangan makan garam banyak nanti kena darah tinggi..... hmm ikut ajalah sebab Mak kata macam tu. Lagipun apabila mak tak redho atas pekerjaan kita maka allah juga tidak akan redho atas kita jadi kesimpulannya jangan sesekali mengguris hati ibu. Tapi bab makan garam tidak pulak mengguriskan hati ibunda ianya sekadar petua orang-orang lama tetapi kekasih Allah bagi nasihat supaya memakan sedikit garam sebelum makan. Ini nampaknya berlawanan dengan pendapat orang-orang lama dan perubatan barat yang menyatakan memakan garam yang berlebihan itu membahayakan kesihatan tubuh badan. Tetapi nasihat Nabi saw itu ada benarnya dan baginda memang bijak dan tepat kerana garam mengandungi dua kimia iaitu sodium dan klorida. Sebenarnya dengan ilmu metabolisme jasmani di zaman canggih ini telah mengesahkan bahawa klorida yang terdapat pada garam boleh digunakan oleh badan untuk membuat asid hidroklirik iaitu asid yang bertindak sebagai agen penghadaman. Oleh yang demikian nasihat baginda saw dengan memakan sedikit(secubit kecik) garam sebelum makan dapat mencukupkan asid hiroklorik dalam perut sebelum makanan(stok) yang baru masuk ke dalam perut. Kesan sampingan akibat pengambilan garam yang berlebihan dari julat pemakanan adalah kerana paras sodium meningkat(bukan paras klorida). Bahkan orang yang tiada pengambilan garam dalam rantaian makanan seharian mungkin mendapat penyakit kekurangan asid hidroklorik dalam badannnya.
Garam
Garam itu memiliki kandungan sodium dan klorida.   
 Klorida   tidak terlalu penting bagi tubuh kita, sedangkan sodium memiliki fungsi untuk membuat otot dan saraf bekerja dengan baik. Meskipun kita memerlukan sodium, tetapi tidak boleh terlalu banyak.
 Untuk anak umur 9 hingga 13 tahun seperti kita memerlukan  1.500 hingga 2.200 miligram sodium tiap harinya. Jika terlalu banyak, maka akan menimbulkan penyakit serius pada tubuh kita.
Risikonya pasti ada kerana pengambilan garam yang tinggi boleh meningkatkan tekanan darah
 sekali gus meningkatkan risiko terkena serangan angin ahmar dan penyakit jantung. 
 Kadar garam yang tinggi dalam tubuh juga dikaitkan dengan masalah kesihatan lain
seperti osteoporosis, barah perut, asma dan batu karang.

Hadis bukanlah ketinggalan zaman dan bukan tidak benar tetapi sebenarnya sains belum mencapai tahap millenia  dan belum menjumpai ketepatan dan kebenaran hadis-hadis Nabi Muhammad saw. Segala ujikaji sains sentiasa berubah-ubah dan kadang-kadang sengaja pula dipalsukan mengikut hawa nafsu. Bagi aku cukuplah dengan firman Allah dan sabda Nabi Muhammad saw itu diyakini dengan teguh lalu diamalkan dengan ikhlas kerana ilmu manusia sebenarnya tidak dapat menyangkal atau mengubah ilmu Allah swt.

0 comments: