Ku Persembahkan Karya Hati ku Buat Tatapan Diri ku Yang Asyik Syok Sendiri.

My Starz

SalaM

Bacalah dengan (menyebut) nama Tuhanmu yang Menciptakan, Dia telah menciptakan manusia dari segumpal darah. Bacalah, dengan nama Tuhanmu yang Maha pemurah, yang mengajar (manusia) dengan perantaran kalam. Dia mengajarkan kepada manusia apa yang tidak diketahuinya... Surah al Alaq 1-5....







zakirlazarus@gmail.com





"Ya Allah! Aku Malu Kerana Tidak Menyembah Mu Sebagaimana Sepatutnya"



Solat pada pendapat aku memberi erti bersatu dengan seluruh kemanusiaan dan bersatu dengan Allah swt dan solat adalah langkah awal dan langkah terakhir bagi orang-orang yang mencari kebenaran. Solat adalah asas yang diatasnya terdiri amalan-amalan kerohanian yang lebih halus dan murni. Bagi sesiapa yang ingin menikmati kesihatan yang tinggi martabatnya, ingin mengharmonikan kehidupan fizikal, mental dan landskap rohani, maka sedarlah oleh mu “CEPATLAH KERJAKAN SOLAT SEBELUM MASA BERANGKAT TIBA”…. Kerana sejak 1430 tahun dahulu kaedah solat itu tidak pernah berubah dan tidak akab berubah sama sekali.



Solat bukan amalan ritual kerohanian semata-mata kerana allah yang menciptakan manusia jadi Dia maha mengetahui bagaimana senaman yang sesuai bagi organ dalaman manusia. Oleh itu solat menjadi amalan zahir dan batin dan ianya adalah induk latihan jasmani dan makanan buat landskap rohani yang paling tinggi martabatnya. Latihan ritual jasmani Asana dan Yoga adalah tidak sama sekali dengan solat kerana solat itu sendiri ditentukan waktunya menurut peredaran matahari dan planet. Jika kita mengikuti waktu-waktu sembahyang dengan tepat kita sebenarnya dihadapkan dengan sempurna iaitu dengan menghadapkan ke pergerakan planet-planet, pertukaran musim dan perbezaan geografi. Dengan berbuat demikian seseorang itu bersesuaian dan berharmoni dengan semua putaran tabi’I alam raya ini.



“orang yang tidak bersolat tidak ada harapan untuk terus maju(menuju kepada allah) kerana setiap gaya dan posisi badan dalam mengerjakan solat itu ada maksud yang menkjubkan dan ada kesan yang tertentu. Solat perlu dikerjakan sebelum mempelajari rahasia-rahasia ketuhanan. Jika dia tidak maju dalam solat ini, maka tiadalah harapan untuk masa depannya”…….. Inayat Khan………



Dalam bersolat amat banyak gangguan berlaku ke atas landskap rohani dan sangat sukar untuk menghapuskan akar umbi gangguan mental. Cara yang paling baik ialah memberi penumpuan total pada makna yang kita baca itu dan jangan hanya asyik sibuk membetulkan makhraj huruf bacaan sahaja kerana inti itu lebih baik dari kulit. Jika boleh pertingkatkan mutu bacaan dan penghayatan makna itu lebih afdal. Jika masih menerawang fikiran yang fasik itu paksakan kembali ia bertenang dan kembali menghayati makna bacaan moga ada rahmat yang menyeliputi seluruh penghayatan kita. Pada permulaan langkah bersolat wajiblah menghadirkan perasaan rendah hati(diri-tawadduk) dan dengan kesedaran bahawa dia betul-betul bergantung hanya kepada allah sepenuhnya(tawakkal). Buangkanlah jauh-jauh segala khayalan cinta dunia dan hancurkan segala fikiran yang menumpu selain daripa Allah(ghairullah) tatkala kita memohon dan merayu kepadaNya. Semasa bersolat itu anggaplah diri berada di alam akhirat iaitu padang mashyar yang penuh sesak porak peranda dan kita cuba mencari ruang untuk menghadapkan wajah kepada Allah. Lantas kita diseret ke titian siratul mustaqim sehingga menggeletar seluruh anggota…..


“Apabila kamu hendak mengingatiKu, ingatlah Aku sehingga menggeletar anggotamu,dan berpegang eratlah kepada Ku, dan rela kepada ku. Apabila kamu berdiri dihadapan Ku berdirilah seperti hamba yang paling hina dan berkatalah kepada Ku dengan lidah yang benar.





0 comments: