Ku Persembahkan Karya Hati ku Buat Tatapan Diri ku Yang Asyik Syok Sendiri.

My Starz

SalaM

Bacalah dengan (menyebut) nama Tuhanmu yang Menciptakan, Dia telah menciptakan manusia dari segumpal darah. Bacalah, dengan nama Tuhanmu yang Maha pemurah, yang mengajar (manusia) dengan perantaran kalam. Dia mengajarkan kepada manusia apa yang tidak diketahuinya... Surah al Alaq 1-5....







zakirlazarus@gmail.com





Sebelum Adam




LANDSKAP ROHANI


" Berpikir sesaat di malam dan siang hari lebih baik dari pada ibadah seribu tahun.”


Berfikir mampu menggerakkan jentera makrifath dan menjana hikmah dari ilmu yang allah kurniakan rahmat ke atasnya. Berfikir dengan berhati-hati juga benar-benar menajamkan akal tentang sensiviti kita terhadap keupayaan mata hati. Berfikirlah aku, kamu dan kita dengan mengembangkan empayar landskap rohani hingga sidratul muntaha. Namun seharusnya berhati-hati ketika berfikir menggunakan akal kerana sesungguhnya akal itu adalah lemah yang tidak mampu tercapai apa pun kerana ia terhijab dan tidak dapat menjangkau pengetahuan tentang erti hakikat-hakikat yang tersembunyi. Sesungguhnya akal itu hanya dijadikan alatan bagi hati untuk mengenal hukum logistic duniawi.


Di sini aku menjemput visitor sekalian yang bijak laksana memohon kalian berlapang dada mengosongkan minda untuk bersama mengasah akal yang diterajui landskap rohani yang terindah bagi merungkaikan persoalan akal yang segan dan malu mengenai ketepatan ungkapan dan di mohonkan kepada allah agar aku tidak terjerumus di kalangan hamba yang melampaui batas dan tergelincir……,


Mohon iktikad iman kita tidak goyah…., Amin


Persoalannya begini... Adakah ada diciptakan makhluk yang menyerupai manusia sebelumnya Adam as..?...?...?


Pada pendapat aku yang totally miskin ilmu ini (mohon allah memberikan hidayah taufiq) berpendapat telah ada makhluk yang seakan menyerupai bentuk manusia mendiami bumi. Dan ketika era itu juga tiada peradaban tamadun yang mengiringi makhluk tersebut dan makhluk tersebut tidak mempunyai kecangihan ilmu ilham seperti manusia yang bergelar insan. Ketika era itu makhluk tersebut bersama makhluk lain seperti zaman pra sejarah iaitu sebelum terbitnya zaman ais mendominasi hierarki teratas mendiami planet bumi. Makhluk ini atau di kenali sebagai Homo Habilis oleh Darwin yang bodoh. Makhluk (homo Habilis) ini bersosialis lagaknya seperti haiwan-haiwan yang lain. Saling berbunuhan dan melangsungkan kehidupan tanpa sebarang anutan dan kefahaman. Allah menganugerahi makhluk ini dengan sedikit kebijaksanaan akal tanpa jiwa yang mana akal itu di gunapakai hanya untuk keperluan seharian bagi makhluk homo habilis ini sahaja. Akal yang di gunakan bagi mencipta alat-alat tajam seperti senjata dan lain-lainlah. Aku pun tak tahu apa lagi zaman tu ada. Ketika allah berfirman untuk menciptakan adam a.s kepada malaikat….;

Al Baqarah 30…..
ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada Para Malaikat: "Sesungguhnya aku hendak menjadikan seorang khalifah di muka bumi." mereka berkata: "Mengapa Engkau hendak menjadikan (khalifah) di bumi itu orang yang akan membuat kerusakan padanya dan menumpahkan darah, Padahal Kami Senantiasa bertasbih dengan memuji Engkau dan mensucikan Engkau?" Tuhan berfirman: "Sesungguhnya aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui."



Sesungguhnya allah itu maha mengetahui dan allah menghujani hujan meteor ke atas bumi dan menghancurkan bumi berperingkat-peringkat sehinggalah terbitnya zaman ais meliputi bumi bagi menggantikan bumi dengan kehidupan baru dan diturunkan Adam a.s sebagai makhluk yang sebaik-baiknya dilantik sebagai khalifah seluruh alam jasad dan alam roh.

Al Baqarah ayat 34…...
dan (ingatlah) ketika Kami berfirman kepada Para Malaikat: "Sujudlah[36] kamu kepada Adam," Maka sujudlah mereka kecuali Iblis; ia enggan dan takabur dan adalah ia Termasuk golongan orang-orang yang kafir.



Sehingga kini tertanam rahsia mengapa allah memerintahkan agar sekalian makhluk langit iaitu malaikat dan iblis tunduk sujud kepada adam. Dan rahsia itu benar-benar telah pun dipatri di dalam hati seluruh keturunan jasad nabi adam as., dan kita sebagai keturunan adam as sememangnya mengetahui apa yang syaitan itu tidak ketahui iaitu…. lu pikirlah sendiri….?


Kembali kepada ayat ….."Sesungguhnya aku hendak menjadikan seorang khalifah di muka bumi." mereka berkata: "Mengapa Engkau hendak menjadikan (khalifah) di bumi itu orang yang akan membuat kerusakan padanya dan menumpahkan darah ……. Jika diperhatikan maksudnya sebelum penciptaan jasad adam itu malaikat telah mengetahui bahawa makhluk menyerupai manusia itu saling bunuh berbunuhan dan merupakan perosak… dan adakah makhluk itu yang malaikat saksikan keperibadiannya terdapat di syurga…? Adakah malaikat telah di ajarkan untuk berkata-kata sebegitu…? sesungguhnya malaikat adalah makhluk allah yang suci lagi setia kasih. Ironinya segala keperibadian yang merupakan perosak yang dimiliki makhluk itu telah pun malaikat saksikan bertapak di atas bumi. Dan malaikat adalah saksi yang menyaksikan manusia(homo habilis) itu adalah perosak berdiri pada akal dan nafsu tanpa hati. Makhluk yang menyerupai manusia itu tidak sama seperti apa yang ada di dalam adam a.s. Makhluk itu berkeperibadian tetapi tidak berjiwa insan.


Segalanya adalah imaginasi aku semata-mata dan ungkapan ini tidaklah mengoyahkan tauhid dan persoalan ini sekadar hiburan minda untuk membangunkan sel-sel otak. Segala pemikiran segala focus adalah kerana allah dan Katakanlah:

 "Dia-lah Allah, yang Maha Esa. Allah adalah Tuhan yang bergantung kepada-Nya segala sesuatu. Dia tiada beranak dan tidak pula diperanakkan, dan tidak ada seorangpun yang setara dengan Dia."



Sebagai penutup wadah renugkanlah wahai teman visitor…;


Yang tidak kita ketahui janganlah dianggap dikatakan salah dan yang kita ketahui jangan sekali dianggap mudah. Justeru itu pelajari dan belajarlah apa yang kita tidak tahu supaya kita tidak terkeliru lagi.


2 comments:

Dama-Ulan on November 19, 2009 at 8:04 PM said...

SAUDARAKU.... ciptaan pertama yg tuhan cipta adalah Cahaya Kepujian yg dicipta dr bayang Cahaya Allah dan mahluk itu bernama Muhammad.

Dari Muhammad baru dijadikan sekalian baharu alam dan yg dikatakan rahsia pada manusia itu adalah Cahaya Kepujian itu...

Sebelum Adam turun ke bumi..yg menjadi penghuni bumi ini adalah jin.. tiada zaman air atau purba..itu semua adalah penyelewengan Yahudi.. sila pada entry saya berkenaan wayang kulit..sekian.

Wallahu alam.

Wasalam...

zakir lazarus on November 20, 2009 at 10:15 AM said...

Adam a.s sebagai makhluk yang sebaik-baiknya dilantik sebagai khalifah seluruh alam jasad dan alam roh.

....terima kaceh kerana sudi memandang dengan mata dan mata hati.... mohon kita buleh bersahabat ya!

tidak allah menjadikan sesuatu itu dengan sia-sia... ilmu sains juga ilmu yang mengajak kita untuk bertafakur ke atas setiap penciptaan