Ku Persembahkan Karya Hati ku Buat Tatapan Diri ku Yang Asyik Syok Sendiri.

My Starz

SalaM

Bacalah dengan (menyebut) nama Tuhanmu yang Menciptakan, Dia telah menciptakan manusia dari segumpal darah. Bacalah, dengan nama Tuhanmu yang Maha pemurah, yang mengajar (manusia) dengan perantaran kalam. Dia mengajarkan kepada manusia apa yang tidak diketahuinya... Surah al Alaq 1-5....







zakirlazarus@gmail.com





Apakah Tanda Islam mu Hanya Pada Kemaluan yang Dikhatankan….?




LANDSKAP ROHANI


Ali Imran Ayat 19…….. Sesungguhnya agama (yang diridhai) disisi Allah hanyalah Islam.

Islam adalah agama yang diketahui ketulenannya dan di ketahui juga bahawa islam adalah sebuah agama yang dibawa para rasul, nabi-nabi sampailah kepada junjungan kita nabi Muhammad saw. Islam yang benar adalah ikhlas berserah diri kepada Pencipta alam yang kepadaNya alam tunduk patuh berserah diri. Tetapi sebahagian besar dari kalangan kita yang beragama islam dan kafir juga munafik beraggapan bahawa beragama itu menjadikan mereka hidup di dalam kesulitan kerana terbelenggu dengan kewajipan enakmen agama yang membebankan. Sesungguhnya ajaran islam itu mudah dan beriman kepada qhadak dan qhadar allah itu akan menghilangkan kesemua beban, keresahan, kesulitan dan menghilangkan segala duka cita nestapa. Sesungguhnya allah menjanjikan akan membantu hamba-hambanya yang benar-benar bertawakal dan menolong orang-orang yang membantu agamaNya. Seseorang yang hendak menjadikan dirinya sebagai mukmin seharusnyalah ia mengetahui tentang islam yang mana islam itu amat berkaitan rapat samasekali tentang iman, tauhid dan makrifath.


Dengan limpah kurnia dari penguasa yang maha mengetahui lagi maha mengasihani, Dialah Allah yang menurunkan Ad-Dien (aturan hidup) kepada makhluk merangkap hamba. Tujuanya agar manusia hidup teratur dan menemukan jalan yang benar menuju Tuhannya. Kekasih allah Muhammad saw dah lama dah memberitahukan kepada kita sesungguhnya tugas kita manusia dari kalangan makhluk yang terindah harus mengenali Allah yang maha besar lagi berilmu. Hanya dengan tarikat(perjalanan) islam sahaja mampu mengorak langkah mu untuk mengenali allah dengan rahsia firmanNya yang berbunyi dari surah al insyiqaq ayat -6 …. Hai manusia, Sesungguhnya kamu telah bekerja dengan sungguh-sungguh menuju Tuhanmu, Maka pasti kamu akan menemui-Nya. Iaitu manusia di dunia ini baik disadarinya atau tidak adalah dalam perjalanan menuju Tuhannya. dan tidak dapat tidak Dia akan menemui Tuhannya untuk menerima pembalasan-Nya dari perbuatannya yang buruk maupun yang baik. Hanya dengan menghayati islam sahajalah akan memastikan diri kita diredhai dan diberi cabang ilmu yang tidsak kita sangka-sangkan. Hanyalah dengan mengislamkan diri zahir dan batin kita akan terbakar menjadi debuan rindu dari Maha Karya Cinta yang maha bijak dan maha cinta. Sesorang manusia itu tidak akan dapat samasekali menghulurkan cinta begitu agung dan luhur terhadap seseorang yang lain. Hanyasanya cinta allah sahaja yang dapat menghancurkan kerinduan kita. Kerana sesungguhnya hanya islam sahaja yang mengajari manusia bahawa dalam kehidupan ini hanyalah hiasan pameran yang maha luas yang disediakan untuk membantu kita dalam perjalanan pengembaraan.


Islam ialah sebuah agama selamat yang sempurna. Islam berasal dari kata salima yuslimu istislaam (artinya, tunduk atau patuh) selain yaslamu salaam (yang berarti selamat, sejahtera atau damai). Islam adalah Ketundukan, Islam adalah Wahyu Allah, Islam adalah Agama Para Nabi dan Rasul, Islam adalah Hukum-hukum Allah di dalam Alquran dan Sunnah, Islam adalah Jalan Allah Yang Lurus dan Islam Pembawa Keselamatan Dunia dan Akhirat. Sesungguhnya ilmu allah maha luas tidak terbatas pada pandangan kornea mata sahaja. IlmuNya meliputi pada qhadak dan qhadar meliputi iradath dan kudratNya meliputi segala-galanya. Mari kita berkalih panafsiran islam itu pada hakikat yang mana kita sebagai orang awam menerimanya dengan penaakulan dan logic dari regim akal yang membawa kita bertafakur kepada setiap kejadianNya yang maha tersembunyi lagi tersembunyi. Setiap yang bergelar nama ataupun bukan pada nama segalanya mengandungi istilah bagi menerangkan segala pengertian dan kedudukan. Jadi bermula perkataan islam itu mempunyai empat huruf(bahasa arab).


Huruf-hurufnya adalah………      ALIF + SIN + LAM(ALIF) + MIM = ISLAM

ALIF……………... Mengisyaratkan kepada الله
SINN……………… Mengisyaratkan kepada سلام
LAM(ALIF)……. Mengisyaratkan kepada lailahaillallah
MIM……………... Mengisyaratkan kepada محمد


Jadi, jika dirantaikan segala perkataan itu ianya menjadi allahu salamun lailahaillallah muhammad rasulullah yang mana pengertiannya secara awam bermakna ALLAH MENYELAMATKAN MEREKA YANG BERKATA TIADA TUHAN MELAINKAN ALLAH MUHAMMAD(AKU) PESURUH ALLAH. Atau mengikut pengertian syariat ialah mengaku allah adalah tuhan dan Muhammad itu rasul allah.

Huruf alif itu yang mengisyaratkan kepada الله yang meliputi segala martabat yang terkandung pada surah al ikhlas Katakanlah: "Dia-lah Allah, yang Maha Esa. Allah adalah Tuhan yang bergantung kepada-Nya segala sesuatu. Dia tiada beranak dan tidak pula diperanakkan, dan tidak ada seorangpun yang setara dengan Dia." Sesungguhnya Dia-lah pemerintah yang memerintah dunia akhirat dan Dia-lah Empunya diri yang memberi tanggungjawab kepada manusia untuk mengamanahkan rahsiaNya.
SINN adalah mengisyaratkan سلام iaitu selamatlah dirimu dunia akhirat bersesuaian dengan Surah Maryam Ayat …15. Kesejahteraan atas dirinya pada hari ia dilahirkan dan pada hari ia meninggal dan pada hari ia dibangkitkan hidup kembali.


Jika diperhatikan huruf yang berdiri pada huruf LAM(ALIF) terkandung dua huruf iaiatu huruf LAM + ALIF yang mana huruf lam membawa makna LATHIF iaitu lemah lembut dan ianya terkandung di dalam ALAM iaitu ALLAHU LATHIFUN MUHIIZ(UN) ertinya Allah itu bersifat lemah lembut dan sangat hampir (tidak terpisah) dan huruf ALIF(LAM+ALIF) melambangkan آدم Iaitu bapa sekalian jasad di mana adam dan keturunannya adalah penanggung rahsia dan akan diuji sejauh mana mampunya kesetian menanggung amanah dengan kejahatan iblis,syaitan sebagai musuh kepada khalifah allah di alam sejagatraya… seperti firmanNya pada Surah Ya`asin ayat 60. Bukankah aku telah memerintahkan kepadamu Hai Bani Adam supaya kamu tidak menyembah syaitan? Sesungguhnya syaitan itu adalah musuh yang nyata bagi kamu",

Yang terakhir adalah huruf MIM yang benar-benar mengisyaratkan kepada MUHAMMAD iaitu bapa sekalian roh yang mana sekalian alam yang terwujud adalah daripada puncanya tajalli NUR MUHAMMAD sejak dari alam GHAIBUL GHAIB… dan sesungguhnya kehidupan rasulullah itu adalah kehidupan akhlak yang HAQ dan menjadi perjalanan yang lurus yang harus diikuti oleh sekalian manusia jika keredhaan allah lah yang di maksudkan pada sekalian kehidupan ini. Seperti firmanNya Surah Al Anbiya ayat 107……... dan Tiadalah Kami mengutus kamu, melainkan untuk (menjadi) rahmat bagi semesta alam. Sesungguhnya ketahuilah oleh aku, kamu dan kita sekalian alam ini terjadinya adalah kerana ilmu iradath allah yang berilmu pada kudratNya lalu mentajalikan NUR MUHAMMAD sebagai pelengkap kenal mengenal pada menyatakan kronologi AWAL MUHAMMAD, AKHIR MUHAMMAD, ZAHIR MUHAMMAD DAN BATHIN MUHAMMAD bersesuain dengan firmanNya Surah Al Hadiid ayat 3. Dialah yang Awal dan yang akhir yang Zhahir dan yang Bathin; dan Dia Maha mengetahui segala sesuatu. Yang dimaksud dengan: yang Awal ialah, yang telah ada sebelum segala sesuatu ada, yang akhir ialah yang tetap ada setelah segala sesuatu musnah, yang Zahir ialah yang nyata adanya karena banyak bukti- buktinya dan yang Bathin ialah yang tak dapat digambarkan hikmat zat-Nya oleh akal.

5 comments:

zakir lazarus on December 16, 2009 at 10:42 AM said...

i try to post a comment here and its no error.... why there are mistakes of others....no more errors after trying to appear

Anonymous said...

i try fix an error on comment post

zakir lazarus on December 16, 2009 at 12:53 PM said...

i just fix and improve the error... testing comment

Anonymous said...

memang ada masalah dengan comment box

Anonymous said...

rasanya zakir dah pun fix the error