Ku Persembahkan Karya Hati ku Buat Tatapan Diri ku Yang Asyik Syok Sendiri.

My Starz

SalaM

Bacalah dengan (menyebut) nama Tuhanmu yang Menciptakan, Dia telah menciptakan manusia dari segumpal darah. Bacalah, dengan nama Tuhanmu yang Maha pemurah, yang mengajar (manusia) dengan perantaran kalam. Dia mengajarkan kepada manusia apa yang tidak diketahuinya... Surah al Alaq 1-5....







zakirlazarus@gmail.com





Paksa hidup ini mebangunkan tidur I


LANDSKAP ROHANI


Dalam termengah aku bangun menatap rindu. Rindu pada mu mohon bertemu. Ke mana sahaja langkah belum puas terucap. Belum mengucap ……?

Aduhai gelap itu tersirna lagi… tak mampu tertahan……. daya fikir telah berlabuh runsing di pelantaran amarah. Belum pun terlancar itu cahaya aku telah pun tewas pada hendak Mu….. aku yang tersungkur. Aku malu….. aku malu…. aku malu…. bersemayam di takhta mazmumah… aku malu ya rabbi.


Bebaskanlah aku dari rangkuhan gelita
Dakapilah aku dalam cahaya
Butalah pendita memuja suasa
Terasa aku dimamah hampa
Tidak tertahan ini sengsara
tidak mekar ini rindu dan cinta
mengapa…

Di bawah pohon mu aku berteduh. Lamanya rasa teduhan di bawah gelap bayang. Pedih sungguh bahang asmara amarah ini. Tidak aku tahu ianya mengajar takluk atau mengejar neraka. Hanya pada mu hu allah aku mengejar. Mohon aku senantiasa di ajar. Mohon di ajar si kurang ajar. Si kurang ajar ini mohon belayar. Mohon belayar entah ke mana. Tidak menentu haluan tidak tahu ke sana atau di mana. Kepada mu tuan aku memohon kemudilah layar ini ke mana sahaja. Aku telah rela.....izinkanlah kerelaan ini….

2 comments:

Insan Marhaen on July 22, 2010 at 9:29 PM said...

tenang dan tenteramlah jiwa. sesungguhnya pelayaran itu memerlukan kompas untuk penentuan hala tuju.

biarlah destinasi itu ufuk kehidupan yang tulus dan mulus...

Zakir Lazarus on July 23, 2010 at 10:59 AM said...

kehidupan yang tulus dan mulus,
biarkan shj terbakar itu fulus,
bakar shj hendak ku sehingga tulus,
semoga hati di selimuti al quddus.