Ku Persembahkan Karya Hati ku Buat Tatapan Diri ku Yang Asyik Syok Sendiri.

My Starz

SalaM

Bacalah dengan (menyebut) nama Tuhanmu yang Menciptakan, Dia telah menciptakan manusia dari segumpal darah. Bacalah, dengan nama Tuhanmu yang Maha pemurah, yang mengajar (manusia) dengan perantaran kalam. Dia mengajarkan kepada manusia apa yang tidak diketahuinya... Surah al Alaq 1-5....







zakirlazarus@gmail.com





THE LOST GUARDIAN


LANDSKAP ROHANI


Wahai hamaba jangan terleka
Toleh kepada ku mencari puja
Mari ambil ini derita
Eloknya bagai menghunus senjata
Marilah hamba tebaklah meneka
Di mana ada aduka
Di situkah aku merdeka
Marilah bersama tinggalkan leka
Rayulah aduka bagai aku merdeka
Kelak segala duka mampu bercerita
Cerita tentang dia yang menguasa

Mursyid itu lebih utama dia membimbing mu daripada dia mengekali dirinya dengan kelansungan hidupnya. Jika mursyid itu engkau perdapat akan dia, selidikilah kesesuaiannya bersama mu kerana mursyid itu memahami kedukaan dan kehendak mu. Seandainya engkau ingin bertemu seorang daripada mursyidNya yang ramai itu pilihlah salah satu darinya yang memberi untung kepada mu dari segi rohani dan jasmani, kerana seorang mursyid yang sejati tidak sesekali akan menyusahkan diri mu dengan permintaan yang tak terdaya engkau tanggungi. Jika sekiranya engkau masih gagal bertemu dengan mursyid ku hendaklah engkau mengekali iman dan taqwa mu semata-mata kerana berasa taat terhadap ku.
Wahai hambaNya telah DIA khabarkan buat mu bagaimana usaha dan gerak mu itu tidak akan mendatangkan hasil selagi kamu enggan memahami betapa gerak dan usaha itu dari DIA  jua. Seandainya telah engkau benar-benar mentaati itu gerak dariNYA maka akan DIA bawa engkau bertemu mursyidNYA sehingga di situlah letaknya diri mu untuk bertemu diri mu jua. Jangan sesekali engkau melebihi darinya kerana itu menunjukkan keangkuhan mu. Sesungguhnya walau engkau itu telah mengetahui dari sebahagian rahsiaNYA tetaplah engkau berdiam kerana itulah jalan yang paling selamat bagi mu.
Sesungguhnya mursyidNYA itu telah DIA limpahan nikmat dan kurnia dari rahmatNYA untuk mu. Seandainya engkau di situ bersama mursyidNYA itu hendaklah engkau mengorbankan setiap inci keegoaan mu kerana itu lebih memudahkan mu bertemu AKU. Seandainya engkau masih ragu terhadap mursyid mu eloklah engkau mentaatiNYA seperti DIA mentaati mu dan di situ akan DIA kurniakan rahmat kasih sayangNYA kerana ketabahan dan kesabaran mu itu. Jangan sesekali engkau mendahului mursyid mu kerana itu mengundang kemurkaanNYA.
Mursyid itu bukanlah lawan bicara mu dan mursyid DIA  itu bukanlah rujukan nafsu mu. Tetapi mursyidNYA itu DIA benar-benar khususkan untuk mu bagi menyatukan antara zahir dan bathin mu. Benarkanlah pada DIA duhai hambaNYA  kerana  DIA itu lebih mengetahui dari apa yang kau citakan dan kau dambakan.
Kehendak nafsu mu tidaklah sama dengan kehendak itu AKU. Lalu jika engkau masih ragu itulah kehendak dari sebahagian nafsu mu yang bertempat di alam mulki. Janganlah engkau cuba untuk melihat diri mu lebih tinggi dari sangkaan akal mu sedangkan aqli mu itu hanyalah seumpama bentangan hamparan permaidani yang indah. Namun segala keindahan itu hanya letaknya di bawah telapak kaki sahaja. Seharusnya duhai hambaNYA  engkau perbuat akan diri mu sentiasa taat dan mengenali itu taat yang khusus untuk mereka yang khusus.
Wahai hambaNYA jika itu mursyid telah engkau ketemui sepertimana yang DIA khabarkan untuk mu bersegeralah engkau mengeluarkan hawa dan nafsu dari gelombang  hati mu. Sesungguhnya hati itu tidaklah DIA khususkan untuk mu menghimpun  persoalan hawa nafsu sebagai pelayan untuk ketemu….
Lalu benarlah kata mu tuan
Aku ini umpama tebuan
Melayan kehendak diri yang dipertuan
Akhirnya aku mati keseduan
Mengutip madu untuk mu dipertuan
Tapi nafsu yang bersembunyi menghirup maduan
Hingga terleka diri di persembunyian
Akhirnya bagai kehilangan
Di manakah sebenarnya haluan….?
Tujukkan aku itu habuan
Bukan sekadar menjadi tebusan
Pada ku yang mencari THE LOST GUARDIAN

0 comments: