Ku Persembahkan Karya Hati ku Buat Tatapan Diri ku Yang Asyik Syok Sendiri.

My Starz

SalaM

Bacalah dengan (menyebut) nama Tuhanmu yang Menciptakan, Dia telah menciptakan manusia dari segumpal darah. Bacalah, dengan nama Tuhanmu yang Maha pemurah, yang mengajar (manusia) dengan perantaran kalam. Dia mengajarkan kepada manusia apa yang tidak diketahuinya... Surah al Alaq 1-5....







zakirlazarus@gmail.com





Redha itu Bertasbih walau Haq terhimpun Batil


LANDSKAP ROHANI


Taubatlah hamba ku
Dalam penjara mu
Bertemu mati kehendak ku atas mu
berkehendaklah engkau pada ku
hingga tiada sipa yang berkehendak jitu
melainkan hanya AKU bertemu laku

Dalam mencari itu dermaga terlewat sudah aku rasakan pada umur yang makin menghimpun. Selonggok bongkah runtuhan dari gunung dosa-dosa ku makin memancar cahaya gelap hingga aku tak lagi kuat untuk menepis hawa yang gelap pekat itu. Lalu aku semati dan semahu membiarkan diri ku tenggelam dalam pelukan amarah ku dan masih lagi bermohon agar diri ku meredhai dari apa ketentuannya atas ku berupa qhadak dan qhadarNya.
Di sini aku terlontar jauh jauh jauh jauhhhhhh sangat dari rasa yang memikat rasa. Aku sengaja melempar diri seakan inilah yang menyebabkan aku makin benci akan diri ku. saban hari kejian , tohmahan dan herdikan menjadi sajian pagihari hingga dinihari namun amarah ini masih tidak mahu meninggalkan diri apatah lagi ingin membiarkan aku berdiam diri. Benarlah sabda baginda ku junjungan besar Muhammad s.a.w mengatakan Perang Yang Paling Besar Adalah Perang Melawan Nafsu Yang Terletak Antara Dua Lambungmu"
Demi allah nama empunya zat aku merayu pada diri yang bathin agar diri yang zahir ini tidak terikat lagi dengan kehendak yang kuat pada nafsu dan nafsi yang makin menjadi-jadi. Aku tahu segalanya tak bisa terjadi jika aku di beri kekuatan untuk bertahan dari ujianNya….. namun itulah dia namanya ilmu yang diajar kerana setiap apa yang di namakan REDHA itu pasti terdapat 2 yang menglangkaui iaitu ada yang  HAQ ada yang BATIL…..yang haq berdiri pada yang batil dan yang bathil berdiri pada yang haq hingga diri enggak tahu lagi mahu kemana saja haluan maka lelah saja aku biarkan itu diri mentaati haluannya… dan di situlah namanya penyerahan hingga mengetahui aku wajib meredhaiNya atas apa sahaja kehendaknya pada diri, dan tidak sesekali aku meminta DIA yang meredhai segala perbuatan AKU(wujud diri)…. Mana mungkin seorang raja merelakan hambanya(yang mengaku hidup) mengambil takhta pemerintahan ….
Aku kosong hingga terkosng di dalam kekosongan itu tolonglah ilahi ku ,,,,,… isikanlah AKU itu menjadi ketuhanan mu  yang berserta milik mu yang merajai alam mu yang membinasakan  keakuan diri ku yang bernafsi api.

ampunilah allah ku
ampunilah ilahi ku
aku gagal membawa diri ku
hingga kiamat gagal menjemput ku
kerana aku membawa AKU
sedang engkaulah AKU yang memandu……….

0 comments: